Monday, December 13, 2010

Resipi yogurt

Bahan-bahan:
1) 1 kotak susu segar dutchlady. marigold (marigold lebih sedap dan pekat)
2)2 bekas yogurt apa-apa perisa pun takpe janji yogurt yang harganya seringgit lebih tu, takde ni tak jadi yogurt.

Cara membuatnya:
1)Masak susu segar di dalam periuk sehingga pekat sedikit dan ada lapisan atas.
2)Masukkan kedalam bekas sederhana tinggi (jangan tinggi sangat macam jug air tu.
3)Sejukkan susu sehingga suam-suam kuku.
4)Masukkan dua bekas yogurt tersebut semasa susu masih suam-suam kuku dan kacau sehingga sebati.
5)Tutup bekas tersebut dengan kain tuala seperti tuala good morning.
6)Ikat dengan getah penutup tuala tersebut. Jangan sesekali tutup dengan penutup tupperware.
7)Peram susu tersebut dengan suhu bilik selama 8 jam.
8)Setelah 8 jam, buka tuala dan tutup tupperware dengan penutup hakikinya.
9)Masukkan di dalam peti di tempat biasa..Bukan frozen.
10)Setelah sejuk.....Nah....sedia untuk di makan....sedap dimakan begitu sahaja atau dicampur perisa mengikut hawa nafsu anda.

Cara buat yogurt kedua

Bahan-bahan :
1 quartz susu
1/4 cawan yogurt perisa asli (starter)
3/4 cawan susu tepung tanpa lemak

Cara Membuatnya :
1. Satukan susu dan susu tepung dalam periuk. Panaskan ke suhu 100 - 150 darjah F.
2. Apabila ia hampir mendidih, angkat dari api dan sejukkan dalam bekas berisi air sejuk atau air batu.
3. Satukan air susu tadi dan yogurt perisa asli. Yogurt starter ini boleh beli yang readymade di pasaraya. Ia berperanan sebagai ibu yogurt kerana telah ada bakteria didalamnya. Ia akan membiak dalam susu yang baru itu.
4. Tuang campuran itu dalam bekas tupperware atau periuk yang bersih dan simpan di tempat yang hangat bersuhu 115 darjah F selama 6 jam atau lebih. Anda juga boleh menyimpannya dalam oven.Caranya ialah panaskan oven ke suhu 275 darjah F dan padamkan apinya.Masukkan periuk kedalamnya dan biarkan ia disitu beberapa jam.
5. Setelah yogurt menjadi pekat, bolehlah disimpan di dalam peti sejuk.

Friday, December 10, 2010

RESIPI MEE REBUS TULANG

Bahan-bahan ( 4-5 org )

600 gm mee kuning (SPEGHETTI PUN BLH)
taugeh
3-4 biji kentang direbus
3-4 biji telur direbus
3-4 keping tauhu di goreng
lada merah dan bawang merah
limau kasturi

*UNTUK KUAH*
5 sudu besar cili giling
*3-4 biji bawang merah
*3 ulas bawang putih
*2-3 batang serai
*1 inci lengkuas
*2 sudu besar udang kering
2 sudu besar campuran ketumbar jintan disangai
400 gm tulang rusuk (takde tulang daging pun boleh)
1 1/2 cawan santan pekat
2 sudu besar taucho
1 1/2 sb gula merah
garam dan perasa jika suka


Cara-cara

Rebus tulang hingga empuk.... Bila tulang hampir empuk masukkan taucho dan biarkan mereneh.... Kemudian masukkan santan pekat...
Sementara itu dikuali lain... tumis lada boh hingga garing.... Kisar bahan bertanda *... masukkan bahan kisar dan tumis hingga naik bau dan terbit minyak....
Kisar ketumbar jintan yg telah disangai td, masukkan kedlm bahan tumis... biar garing dan naik bau... masukkan bahan tumis kedlm kuah rebusan daging tadi.....
Masukkan gula merah, garam n perasa jika suka..... Biar hingga kuah pekat... (boleh letak keledek, kentang atau tepung jagung utk memekatkan kuah)
Rebus mee dan celur taugeh.. kemudian tapis.....
Potong kentang, tauhu, telur, lada merah n bawang ikut suke nak potong camaner..
letak mee, taugeh n bahan lain termasuk caipo dan limau kasturi... tuanglah kuah kat atasnyer..... siap....

Thursday, December 9, 2010

Resipi Nasi Laham Mandi Ceria (Cheer Lamb Mandy)

Bahan-bahan Laham Mandi ( 7 orang ). Bahan utama; Laham kambing 3 kg untuk 10 cawan beras basmati.

Rempah laham mandi bukan apa pun, cuma kena ada:
1 inci halia,
1 sudu serbuk buah pelaga,
1 sudu serbuk cengkih,
1 sudu kecil serbuk buah pala,
1 helai daun salam (Bay Leave).

kalau tak ada benda lain, cuma ada rempah di atas pun, dah boleh jadi nasi mandi. Ok kita teruskan dengan resipi.

***PENYEDIAAN STOK TULANG UNTUK NASI***
10 cawan beras basmati (atau 3kg)
3 kg daging kambing & lemak-lemak
3 liter air (anggaran) lebih tak apa. Biasanya nisbah beras dan air ialah 1:1.5
4 cm kulit kayu manis*
5 helai daun salam (bay leave)*
1 cm buah pelaga *
1 cm lada hitam*
1/2 cm cengkih*
1 1/2 sudu teh jintan putih*
1 sudu teh jintan manis*
1/4 sudu teh serbuk limau kering*
2 labu bawang besar - potong baji*
Garam secukup rasa
1/2 cawan air mawar (kalau ada yg tak suka bau boleh kurang kan 1/4cwn)
1 sudu teh serbuk pewarna kuning telur (arab biasa guna za'afaran)
Semangkuk kecil lemak daging- utk aroma
Beberapa ketul arang
Aluminium foil secukupnya
1 labu bawang besar - dimayang
Minyak untuk menumis

Cara-caranya:
Beras dibasuh bersih dan direndam untuk seketika
Masukkan air ke dalam periuk tunggu sehingga mendidih,
kemudian masukkan semua bahan-bahan yang bertanda (*) dan daging kambing bersama lemaknya, kemudian masukkan garam secukup rasa.
Masak hingga daging kambing itu empuk, (kalau nak cepat empuk guna periuk tekanan, jika guna periuk biasa masukkan garfu bersama rebusan daging tadi)

Bila daging sudah empuk, toskan beras yang direndam tadi

Kemudian keluarkan sebahagian air rebusan tadi sebelum memasukkan beras. Agak2 laa air rebusan dgn beras tadi dan rasa masinnya, jika kurang garam boleh laa ditambah mengikut citarasa masing-masing. Tanak laham mandi ni seperti tanak nasi biasa.
 
Sementara air rebusan kering, bakar arang hingga berbara. Dan Sediakan aluminium foil & jadikannya seperti mangkuk kecil, saiz agak2 boleh letak lemak daging-utk penyedap bau & arang berbara

Bila air rebusan agak nak kering perlahan api dapur dan tutup periuk dengan penutup.

Sediakan campuran air mawar bersama pewarna kuning telur, setelah pewarna larut, tuang pewarna ke atas nasi tadi pada satu tempat sahajapada bhgn tepi periuk dan tak perlu di kacau.

Letakkan juga Mangkuk Foil yang berisi lemak daging di tengah nasi dan tutup seketika periuk nasi dengan penutupnya.
 
Lebih kurang 4-5 minit, masukkan arang yang berbara ke dalam foil yg berisi lemak tadi untuk membangkitkan lagi aroma laham mandi dan tutup periuk dgn penutupnya

Sediakan aluminium foil yg agak besar saiznya boleh menutupi permukaan periuk. Kemudian buka penutup periuk dan tutup permukaannya dengan foil  tadi dan tutup kembali periuk nasi. Pastikan tiada sebarang wap yang boleh menembusi periuk itu. Untuk memastikan aroma nasi sama seperti yg di masak menggunakan dapur arang bawah tanah tuu :)

Biarkan seketika sehingga aroma laham menusuk rerongga deria bau anda hihihihihi….

Sediakan kuali, masukkan sedikit minyak, dan bawang yg dimayang tadi. Tak perlu panaskan tak apa. Goreng sehingga kekuning-kuningan.

Tadaaaaa….. Laham mandi dah siap sebeluma gaul nasi dan pewarna tadi pastikan mangkuk foil yg berisi arang dan lemak tadi dikeluarkan baik-baik supaya tidak tumpah ke atas laham mandi. Masukkan bawang goreng tadi.

Boleh laa sediakan dulang atau safrah utk menghidangkan laham mandi ini. Gaul nasi sehingga menjadi sperti nasi hujan panas kat Malaysia tuuu :D


***Bahan-bahan Sos Tohinah***
1 cm tahina
1 cm cuka
2 cm air masak sejuk
1/2 sudu teh Garam/secukup rasa
5/6 biji Cili api (optional) ditumbuk lumat


*** PENYEDIAAN SALATA HARA***
1 batang Lobak merah - diracik btg
Timun  - potong bulat22bj
Tomato-potong dadu
Seikat Parsley - diracik
Daun Salad -1st garam
1/2 biji perahan limau nipis

Cara-caranya
Sayur-sayuran yang telah dipotong disatukan ke dalam mangkuk, masukkan garam dan limau. Gaul sebati atau kisar
Siap utk dimakan bersama sos tohinah dan laham mandi atau dimakan begitu sahaja.
Salata Hara yang dikisar

salad yang tidak dikisar

Nasi Maqlubah Kambing

Resipi asli nasi maqlubah atau nasi terlangkup atau nasi terbalik, diperbaharui dari negara Arab dan bukan resipi selera rakyat Malaysia (tak ada asam jawa).

Bahan-Bahan:
7 cawan air
2 biji bawang
1 sudu teh hirisan bawang putih
1 sudu teh kayu manis
1 sudu teh kunyit
2 sudu teh garam masala (rempah masala)
1 sudu teh  garam dan serbuk lada hitam
1 cawan minyak sapi
2 cawan daging kambing
2 batang terung
1 cawan brokoli
1 biji terung
1 cawan kubis bunga
1 1/2 cawan beras panjang
3 sudu makan yogurt dan daun ketumbar sebagai hiasan


Cara Penyediaannya:-

1) daging

Didihkan air bersama bawang besar, bawang putih, kunyit, kayu manis, garam masala, garam dan lada hitam. Didihkan selama 15-20 minit atau sehingga daging empuk.

Angkat daging dan asingkan stok daging.

Sementara menunggu daging tersejat, panaskan mminyak. Goreng terung sehingga warna perang.
Gunakan teknik sama untuk terung, brokoli dan kubis bunga. Sejatkan minyak dengan tisu

2) Nasi

Susunkan daging di dalam periuk nasi, susunkan juga terung, timun, brokoli dan kubis bunga.
Tuangkan beras di atas daging kambing dan sayuran tadi, ratakan beras tadi. Kemudian tuangkan stok daging tadi. Tambahkan air jika tidak mencukupi.

Tanak nasi sehingga 30 minit atau lebih sehingga nasi masak.

Terlangkupkan periuk nasi ke atas dulang supaya semua daging berada di atasnya. Hiaskan dengan yogurt dan daun ketumbar.

Nasi Minyak Hujan Panas

Bahan-bahan ( 5 orang )
4 cawan beras basmati
5 cawan air
2 kiub ayam
2 helai daun pandan
pewarna merah, kuning dan hijau
[bahan tumis]
1/2 inci halia
2 ulas bawang putih
1/2 biji bawang besar
2 sudu besar minyak masak
1 sudu besar minyak sapi
1 batang kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
3 kuntum bunga cengkih
3 biji buah pelaga
[bahan hias]
bawang goreng
kismis

Cara-cara
Cuci beras dan rendam selama 10 minit. Toskan.
Hiris nipis-nipis halia dan mayang semua jenis bawang
Panaskan minyak dan tumiskan semua bahan tumis sehingga bau wangi
Masukkan beras dan gaul rata.
Masukkan air, kiub ayam dan daun pandan.
Masaklah nasi sehingga masak
Bila nasi kering, letakkan 1-2 titik untuk setiap pewarna kuning, merah dan hijau ditempat yang berasingan. Bila dah masak, gembur-gemburkan nasi tu.
Hiaslah dengan bawang goreng, gajus atau kismis jika suka

atau resipi alternatif boleh juga dengan menggunakan bahan berikut:

BAHAN-BAHAN
6 cawan beras Bhasmati
8 Cawan air
2 kiub ayam
2 helai daun pandan
pewarna merah, kuning dan hijau
1 inci halia
4 ulas bawang putih
1 biji bawang besar
2 sudu besar minyak masak
3 sudu besar minyak sapi
2 batang kulit kayu manis
4 kuntum bunga lawang
3 kuntum bunga cengkih
6 biji buah pelaga

CARA MEMASAK
1. Hiris bawang besar, bawang putih dan halia.
2. Tumis rempah penumis dan bahan yang dihiris dengan minyak & minyak sapi hingga kekuningan. (tumis dalam rice cooker aje)
3. Masukkan air dan biarkan menggelegak. Masukkan kiub ayam dan kacau rata.
4. Masukkan pula beras bhasmati dan daun pandan. Jika suka tambah sedikit garam secukup rasa.
5. Apabila nasi telah kering, buat beberapa lubang dan titis kan pewarna. Tutup periuk dan biarkan ia masak sempurna.
6. Gaul rata dan taburkan bawang goreng.

Thursday, December 2, 2010

Resipi Ubi Kayu Sira Ceria

Resipi Ubi Kayu Sira Ceria atau pengat ubi kayu yang manis dari Kelantan, sempena musim banjir, jom cuba nak?

Bahan-bahannya:
3 batang ubi kayu
2 kerek gula melaka
1 cawan air tapis

Kaedah menyediakannya:
1. Rebus ubi kayu yang telah dipotong dadu

2. Buangkan air jika air masih banyak. Biar air sama paras dengan ubi kayu rebus. Masukkan gula melaka yang telah dipecahkan

3. Teruskan memasak dengan api kecil

4. Siap dihidangkan. Sedapnya
SELAMAT MENCUBA


Resipi masakan singgah di sini selalu ya