Monday, September 13, 2010

Sambal Udang

Bahan-Bahan

500 gm udang (pilih yg besar sedikit)-dibersihkan

4 sudu besar cili kering kisar
1 sudu teh kunyit serbuk
sedikit air (jika perlu)

2 biji bawang besar (dihiris gegelang/rings)
2 ulas bawang putih (dicincang)

4-5 tangkai daun kari (ambil daunnya saja)
½ sudu teh rempah tumis ikan
2 sudu besar mentega
2 susu besar minyak masak
garam secukup rasa


Cara:

1) Panaskan mentega/minyak dalam kuali lalu tumiskan bawang putih bersama cili kering kisar sehingga garing. Bubuh sedikit air jika perlu.

2) Masukkan pula daun kari, rempah tumis ikan dan bawang besar lalu kacau sebentar.

3) Akhir sekali masukkan udang, garam dan sedikit air. Gaul rata dan biarkan sehingga udang masak.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Cara Kedua (Sambal Udang Petai)

Bahan-bahan ( 4-5 orang )

8-9 batang cili kering (nak sambal lebih banyak dan lebih pedas, boleh lebihkan)
4-5 ulas bawang kecil
2 ulas bawang putih
Udang Segar (saiz mengikut keperluan)
Air asam-1/2 cawan hingga 1 cawan (agak-agak)
Minyak untuk menumis, gula, garam..
(Jika suka..tambah petai 1/2 mangkuk)
1 Labu Bawang Besar-Dihiris


Cara-cara

1- Blend bawang putih, bawang merah dan cili kering (cili kering yg telah direndam didlm air)..kisar shingga hancur bersama-sama dengan air..
2- Panaskan minyak..bile sudah panas masukkan bahan yg telah dikisar..
3-Tumis sehingga garing dan naik minyak..masukkan udang..gula dan garam..lebihkan gula utk mendapatkan rase yg lebih manis..
4- Jika suka masukkan petai..
5- Masukkan air asam..biarkan mengelegak dan masukkan bawang besar yang telah dihiris..tunggu hingga sambal naik minyak dan pekat..(kepekatan sambal ikut suka..)
Hidangkan..

Char Kuetiau (Kuew Teow)

Bahan-Bahan

1 kg Kuetiau
500 g Taugeh
200 g Sayur Kucai
1 kg Udang Basah (Sederhana atau Besar)
Isi kerang (jika ada)
100 g Cili kering
4 - 5 biji Bawang Putih
6 - 7 biji Bawang Merah
4 senduk Kicap Sotong (kicap ini boleh didapati dalam botol -diperbuat dari exctract sotong & ikan bilis)
4 senduk sos ikan
1/2 botol Sos Tiram
1 botol Kicap Cair
Telur
Minyak Masak
Garam

Cara-cara Menyediakan cili

1. Rendam atau rebus cili kering
2. Kisar bersama bawang putih & bawang merah
3. Rebus sehingga mendidih dan sedikit pekat

Cara Menyediakan Sos Kicap

1. Didihkan 1.5 liter air di dalam periuk.
2. Masukkan garam dalam air tadi
3. Masukkan sos tiram, kacau
4. Masukkan sos ikan dan kicap sotong.
5. Masukkan kicap cair
6. Tambahkan sedikit bahan perasa (jika suka)

Sos kicap yang lebih boleh di simpan dalam fridge untuk kegunaan beberapa kali gorengan lagi. Kalau nak gunakan untuk goreng mee goreng basah pun sedap jugak.

Penyedian Bahan-Bahan Char Kuetiau

1. Kuew Teow dileraikan suapaya tidak melekat sesama sendiri. Jika perlu, gaulkan sedikit minyak masak kepada kaoy teaw tersebut. Biarkan di dalam bekas.
2. Udang, dibuang sesungutnya dan dipotong ekornya sedikit. Basuh dan masukkan ke dalam bekas.
3. Basuh telur, dan taugeh.
4. Kucai di basuh dan di potong lebih kurang 1 inci panjangnya.
5. Jika ada kerang buang kulit dan dibersihkan.

Cara Menggoreng

1. Panaskan 3 - 4 sudu minyak masak dengan api yang besar.
2. Masukkan 4 - 5 ekor udang (ikut sukalah kalau nak lebih tu) dan goreng sehingga udang masak. Kecilkan api.
3. Kaut minyak yang berlebihan dari dalam kuali. hanya biarkan lebih kurang 1 sudu sahaja bersama udang yang digoreng tadi.
4. Masukkan 2 sudu cili (jika suka pedas lebihkan cili)
5. Masukkan sedikit kuah kicap yang telah dicampur tadi. Goreng sehingga cili agak masak.
6. Masukkan kerang jika ada.
7. Masukkan taugeh, sayur kucai.
8. Masukkan 3 senduk sos kicap, besarkan api. Kacau, dan masukkan koay teaw.
7. Akhir sekali pecahkan telur ke dalam kuali, kacau dan tutup api


++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Char Kuetiau (Resipi Versi Warung)

Bahan-bahan ( 2 org )

* UTK PASTA *
200 gm udang
250ml air
4 ulas bawang putih di ketuk
6 sb sos tiram
3 sk kicap pekat
3 sb kicap manis
1 sk petis
2 sb pati ikan bilis / pati udang
2 sk garam (kalau sos tiram masin kurangkan 1sk)
1 sk gula

* UTK MEE *
300 gm kuey teow
1 sb cili boh
kerang
sedikit kucai & taugeh
2 biji telur
Cara-cara

UTK PASTA- Rebus udang dgn air. Bila udang hampir masak, angkat udang dan ditoskan airnya. Air rebusan jgn buang....
Campurkan semua bahan utk paste dgn air rebusan udang tadi, reneh hingga menjadi paste yg agak pekat. Matikan api biarkan paste sejuk dan bolehlah simpan dlm fridge. **Paste ni selalu guna untuk berniaga, dia orang guna udang yg direbus. Tapi untuk makan sendiri kalau tak nak rebus ngan udang pun boleh tapi petis kena tambah lagi, jadi 1sb. Paste ni juga sepatutnya sudah cukup masin dan manisnya, tak perlu letak lagi garam dan gula masa masak buat kuey teow tp kalau rasa cam tawar boleh adjust ma..

UTK MEE- Tumis lada boh hingga garing. Masukkan dlm 4sb paste td. Masukkan udang yg telah direbus td n kerang. Biasanya penang char kuey teow agak berkuah so letak sikit air dlm 1/2 cwn.
Air didih masukkan kuey teow, kucai, taugeh n kacau rata. Pecahkan telur, kacau dan bolehlah diangkat. Proses memasak kuey teow ni dlm 3-4 min sj, pastikan api kuat semasa memasak.

Kerutuk Daging

Bahan-bahannya:

BAHAN-BAHAN:
1 kg daging
500ml santan
4 sudu makan kerisik
Air asam jawa
Garam secukup rasa
Gula melaka secukupnya
1 paket rempah kerutuk dibancuh dgn sedikit air dan sikit lada mesin. Kalau nak buat rempah kerutuk sendiri, bahannya:

Bahan Rempah (Dikisar lumat)
1 sudu makan ketumbar
1 sudu teh jintan manis
½ sudu teh jintan putih
Lada hitam secukupnya
8 biji bunga cengkih
12 biji cili kering
3 kuntum bunga lawang
1cm kulit kayu manis
2.5cm kunyit
2.5cm halia merah
2.5cm lengkuas
15 biji bawang merah
5 ulas bawang putih
3cm belacan



BAHAN TUMIS:
6 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1½cm halia putih
2 batang serai | diketuk
Minyak masak secukupnya



CARA MEMASAK:
1. Daging dipotong, dibersihkan dan ditoskan
2. Kesemua bahan rempah digoreng tanpa minyak dan digiling sehingga lumat.
3. Panaskan sedikit minyak di dalam kuali. Tumis serai, bawang merah, bawang putih dan halia yang telah dimayang sehingga berbau harum dan kekuningan.
4. Selepas itu masukkan pula rempah yang telah digiling. Tumis sehingga pecah minyak.
5. Kemudian masukkan daging dan masak hingga air daging kering dengan api yang sederhana.
6. Masukkan santan, garam, gula melaka, kerisik dan air asam jawa.
7. Biarkan di atas api sederhana dan masak hingga pekat.
8. Angkat dan hidangkan.

untuk resepi kerutup ayam kampung, sila ke sini: http://ceria-resipi.blogspot.com/2013/06/resipi-kerutuk-ayam-kampung-dari.html

Tom Yam Udang

Tom Yam Udang

600 gram udang galah/udang lain
1 batang serai dititik
2 helai daun limau purut
5 biji cili padi
2 sudu makan jus lemon
1 sudu makan sos ikan
Pati Tomyam secukupnya
1 cawan air masak
Minyak masak untuk menumis


Cara Membuat:

Panaskan minyak. Tumiskan pati tomyam dengan serai.
Masukkan air masak diikuti cili padi, daun limau purut, jus lemon dan sos ikan.
Biarkan seketika.

Masukkan udang galah yang telah dibersihkan. Biarkan seketika hingga masak.
Hidangkan semasa panas.

Wednesday, September 8, 2010

Resipi Tapai Sira (Pengat Tapai)

TAPAI SIRA
tapai sira ni kalo guna tapai ubi kuning lagi best....atau tapai yg keras sikit..akk guna ni tapai yg lembik sikit..nmpk mcm hancur bila kuah tu meresap

Bahan - bahan

5 ketul tapai ubi
1 keping nisan atau 1/2 ketul gula melaka (kalo suka manis boleh tambah gula)
1 cawan santan sederhana pekat
sedikit garam
Daun pandan



Cara - cara
Didihkan santan bersama nisan/gula melaka sehingga hancur bersama daun pandan dan sedikit garam. Apabila nisan hancur masukkan tapai dan kecilkan api....masak sehingga kuah pekat ........siap.simple je membuatnya. selamat mencuba.

Cara Lain

Resipi Tapai Sira Bertelur (Tape Siro)
Tape siro ni makanan orang Kelantan dan sudah pupus ditelan zaman. Jom tengok resipinya:

Bahan - bahan

5 ketul tapai ubi kayu
2 biji telur dipukul
1 cawan gula (nak manis tambah lagi) -dididihkan
secubit garam - dicampur dengan air gula
Daun pandan - dicampur dengan air gula

Cara - cara
masak air gula dengan api yang kecil
celup tapai ubi kayu dalam telur
masuk ke dalam air gula tadi ketika air sedang didih
Tutup api, hidangkan semasa panas atau boleh hidang semasa sejuk.
Lagi sedap kalau baru keluar peti ais.
Selamat mencuba

Resipi Somtam (Kerabu Betik)

Bahan-bahan
1 biji betik mengkal atau putik - sagat panjang
2 biji mangga muda atau lobak merah - sagat panjang
1 biji tomato
Kangkung@daun ketumbar
1-2 sb udang kering - goreng tanpa minyak
5 sudu besar kacang tanah goreng tanpa minyak - tumbuk kasar
2 biji bawang besar - hiris
5 atau lebih cili merah dan cili padi
2 sudu besar gula melaka/gula nipah
1 sudu besar kicap Thai (Thipharos)
1 sudu besar sos ikan
5 biji limau kasturi - perah ambil jus

Cara-cara
1. Sagat panjang lobak merah dan betik putik

2. Tumbuk bawang putih kemudian cili

3. Tumbuk udang kering 

4. Tumbuk pula tomato

5. Kemudian masukkan gula, sos ikan dan perahan limau. Kacau sebati. 

6. Sediakan gula melaka atau gula nipah siam

7. Campurkan dengan bahan tadi. Cuba rasa, biar ngam masam manis nya

8. Kalau nak makan barulah masukkan betik, lobak merah atau mangga, dan sayur kangkung serta kacang.  Gaulkan dalam seminit, nanti air dia keluar, becak jugalah. So tak perlu bubuh air ya.
Kalau tak nak makan, nak simpan, jangan bubuh lagi sebab nanti air banyak pula. Lecah.

9. Keluarkan. Tumbuk pula kacang. Tumbuk kasar. Hidangkan di atas pinggan dan taburkan lagi dengan kacang. SELAMAT MENCUBA 

Monday, September 6, 2010

Laksa Johor

Ada dua resipi di sini iaitu Laksa Johor Ori dan Laksa Johor Jati. Rasa yang berbeza walaupun hampir sama.

Laksa Johor Ori

1 paket sphagetti (direbus dengan air dan 1 sudu besar minyak sehingga lembut)
**Bahan A - (direbus dan dimesin - asingkan) **
Ikan kembong + ikan parang - 1 kilo (ikan parang optional)
udang basah 100gm
isi ikan kurau - 20 gram dibakar
1 1/2 paket kecil udang kering 50gm
**Bahan B (dimesin)**
bawang besar - 3 biji
cili kering - 15 tangkai
halia - 2 ibu jari
lengkuas - 2 ibu jari & kunyit hidup - 2 ibu jari
serai - 2 batang diketuk untuk tumis
asam keping - 2 keping (masuk dlm kuah)
santan pekat 1 kotak / lebih
1 paket kerisik
1 paket kecil rempah kari
bawang putih -3/4 ulas
**Bahan Hias**
limau kasturi belah 2 dan buang biji
timun di racik halus
tauge buang ekor (segar)
jeruk chaipo (dihiris kasar / yang sudah siap cincang dalam paket)
bawang besar hiris halus
lada merah/lada hijau dihiris
Daun kesum / daun selasih / daun pudina diracik halus
Kicap kipas udang / kicap manis
** Sambal Belacan
-lada merah 5/6 biji
-Belacan melaka - 30 gram dibakar
Bawang Merah 1 biji kecil
Klik di sini untuk isi bahan
Cara-cara

rebuskan ikan, udang, udang kering dan isi ikan kurau bakar dan asingkan tulang dan mesin hingga halus bersama air rebusan
**Penyediaan kuah**
Tumis minyak dan masukkan serai yang diketuk bersama bahan B hingga wangi
Bila garing, masukkan rempah kari dan kacau sebentar dalam 1/2 minit
masukkan ikan/udang/udang kering dan ikan kurau kering yang dimesin.
masukkan santan pekat diikuti dengan 2 mangkuk air dan
masukkan asam keping
tambah garam dan gula untuk rasa
masak sehingga kuah pekat dengan api perlahan selama lebih kurang 1 - 1 1/2 jam. Lebih lama dimasak, kuah akan lebih tahan walaupun tak disimpan didalam peti sejuk
**Sambal belacan**
mesinkan semua bahan dan hidangkan



Laksa Johor Jati

Bahan-bahan:

1 paket speggetti .. direbus, toskan & gaul ngan margerin skit biar tak lekat..
6 ikan kembung.. rebus, amik isi,blend & jgn buang air rebusannya..
6 bwg merah..kisar
2 bwg putih..kisar
skit lengkuas..kisar
skit halia..kisar
2 serai..kisar
1 paket kari Adabi.. bancuh ngan air
skit asam jawa.. bancuh ngan air
skit udang kering.. tumbuk
12 cili kering.. kisar
1 sudu ketumbar.. kisar
Skit jintan.. kisar
1 biji kelapa..1/4 kerisik, 3/4 santan
Minyak untuk menumis
Garam secukup rasa
1 ikat daun kesom
2 bunga kantan

Bahan sampingan:

Daun kesom
Daun selasih.. rasanya kat KL susah nak cari..
Kacang panjang diracik
Timun dipotong membulat..
Bawang besar dipotong membulat
Taugeh
Tauhu digoreng, dipotong kecil2
Limau kasturi
Sambal belacan.. ummpphhh.

Caranya:

Panaskan minyak dan tumis bahan2 yg dikisar tadi.
Biar sampai naik wangi..
Masukkan udang kering,rempah kari dan rebusan ikan tadi.
Masukkan ikan yg dikisar tadi.
Masukkan gula melaka, air asam jawa,kerisik, garam dan santan.
Last sekali masukkan bunga kantan ngan daun kesom.
Dah siap..

Hidangkan speggeti bersama kuah dan bahan sampingan tadi

Resipi Mee Rubus Haji Wahid Ceria

RESIPI MEE REBUS HAJI WAHID TERBONGKAR

Bahan-bahannya
3 paket mee kuning, dicelur
1/2 kilo daging, dihiris halus ataupun tetel
2 ketul kiub pati lembu
4 biji keledek, direbus dan dikisar
1 cawan tauchu, dicuci dan dikisar
3 ulas bawang putih, dikisar
1 inci kunyit hidup dikisar
3 biji bawang merah, dikisar
1 inci halia, dikisar
1/2 cawan udang kering, dikisar
3 batang serai, dititik
1 inci lengkuas, dititik
5 sudu makan rempah kari daging
garam, gula dan serbuk perasa secukupnya
minyak untuk menumis

Bahan Taburan Tepung Udang Kering
1/2 cawan udang kering, dikisar
80g tepung gandum
¼ camt serbuk kunyit
garam
air secukupnya
minyak untuk menggoreng

Bahan Hiasan
tahu yang digoreng, dipotong kecil
daun sup, dimayang
bawang goreng
telur rebus, dibelah dua
lada hijau, dipotong bulat
taugeh, dicelur
limau kasturi, dibelah dua


Cara Menyediakan

Cara-cara untuk Tepung Udang Kering
1. Campurkan kesemua bahan-bahan dan gaul rata. 

2. Cara menggoreng ada teknik sikit. Bancuhan tepung direnjis pada minyak dan goreng adunan sehingga garing.

3. Angkat dan toskan. Minyak kena banyak untuk menggoreng tepung ini.

Cara-cara untuk Kuah
1. Rebus ubi keledek, kemudian buang kulitnya. Rebuskan juga daging bersama kiub pati lembu dalam periuk berasingan dengan dua cawan air.

2. Kisar keledek, rebusan daging bersama air rebusan dan taucu yang telah dicuci. Asingkan dalam mangkuk pertama.
Kisar pula bawang putih, lengkuas, kunyit hidup, bawang merah, halia dan udang kering.

3. Panaskan minyak dalam periuk. Masukkan serai yang telah dititik. Kemudian tumis lengkuas, bawang putih, bawang merah, halia dan udang kering yang telah dikisar hingga naik bau. 

4. Masukkan rempah kari kacau rata

5. kemudian masukkan tauchu dan keledek yang telah dikisar bersama dengan daging. Masak sampai mendidih. Tambahkan hanya 2 cawan air. Kita tambahkan air rebusan ketam. Kalau nak bajet, air rebusan daging tu pun boleh

Cara untuk menghidang
1. Goreng tauhu, kemudian kerat empat atau 6 atau 8.

2. Inilah rupanya sebelum dihidangkan. Hidangkan mee yang telah dicelur bersama taugeh. Tuangkan kuahnya dan kemudian hiaskan dengan tahu goreng, daun sup, bawang goreng, telur rebus, lada hijau, limau kasturi dan tak lupa juga taburan tepung udang kering.

3. Mee rebus yang sedap dan lazat
SELAMAT MENCUBA

***atas permintaan, gambar cara memasak telah diletakkan di sini pada 10 Disember 2013.

Resipi Kuzi Ayam atau Ayam Kuzi

Resipi Kuzi Ayam atau Ayam Kuzi, sangat menyelerakan. Nisbah susu cair dan tomato puri menjadi sandaran pada resipi ini. Boleh juga ditukarkan dari ayam kepada daging lembu kuzi atau kambing kuzi.

Bahan Sos
1 tin susu cair
5 biji tomato atau 1/2 tin tomato puri
1 sudu kacang tanah
1 sudu zafaran
3 biji buah keras

Bahan Tumis/Kisar
3 ulas bawang putih
1 biji bawang besar
2 inci lengkuas
2 inci halia
2 batang serai
15 tangkai cili kering atau 5 sudu cili boh
2 biji buah keras

Bahan Peram Ayam
1 tangkai serai
3 biji bawang putih
1 inci halia
1 sudu garam
1/2 ekor ayam
sesudu zaafaran
*Jika buat kuzi lembu atau kuzi kambing, abaikan langkah ini

Bahan Rempah Kuzi:
1 sudu teh ketumbar
2 sudu teh jintan manis
2 sudu teh jintan putih
1 biji cabai
2 kelopak bunga lawang
1 hiris buah pala
1 inci kulit kayu manis
5 kuntum bunga cengkih
(kalau susah sangat, guna rempah kuzi segera je)

Bahan hiasan
1/2 cawan kacang badam dihiris
1/2 cawan kismis
1 cawan bawang goreng
1 tangkai cili merah dihiris

Cara membuatnya:
1. Blender semua bahan rempah dan satukan dengan setengah cawan air

2. Peram ayam dengan serai, halia, zafaran, bawang putih dan garam. (Gaul rata ya)
*Jika buat kuzi lembu atau kuzi kambing, abaikan langkah ini

3. Bahan tumis ditumbuk atau dikisar terlebih dahulu dan asingkan

4. Kisar semua bahan sos dan susu cair 1/2 tin. 

6. Goreng ayam yang telah diperap. Dah siap angkat letak tepi dulu.
*Jika buat kuzi lembu atau kuzi kambing, abaikan langkah ini

7. Dengan minyak goreng ayam tadi, tumis bahan tumis sampai naik bau dan bawang layu

8. Kemudian baru masuk rempah kuzi. Tumis sampai naik bau.
*Jika buat kuzi lembu atau kuzi kambing, masukkan daging pada langkah ini.

9. Masukkan bahan sos 

10. Perasakan dengan garam dan ajinomoto

11. Tuang cuka sikit

12. Masukkan ayam, hirisan cili merah, badam, bawang goreng dan kismis. Masak sebentar sampai sebati.
Jika masak kuzi lembu atau kuzi kambing, masak sehingga daging empuk. Apabila daging sudah empuk, barulah masukkan badam, hirisan cili merah, bawang goreng dan kismis.

13. Dah pun siap. Perahkan dengan asam limau nipis jika suka.
SELAMAT MENCUBA

Mee celup

Bahan-bahan sup:
perut lembu - boleh ganti dengan tulang
daging lembu
rempah sup

Cara:
Terlebih dahulu sediakan sup. Rebus perut dan daging hingga empuk. Rebus bersama rempah sup (bunjut).

Bahan-Bahan:
mee kuning/bihun/kuew tiew
lobak jeruk
ikan bilis goreng
kangkung - saya guna sawi
kacang tanah tumbuk
garam, gula, perasa
limau nipis
bawang putih (ditumbuk dan digoreng)-guna bawang goreng biasa


Cara-cara
Ambik mee kuning dan kangkung celupkan ke dalam kuah sup. Lepas tu masukkan dalam mangkuk dan curahkan kuah sup tadi (panas)serta tambahkan kacang tumbuk, ikan bilis goreng, bawang putih goreng, lobak jeruk, perasa (garam,gula dan serbuk perasa), daun bawang dan perahkan sedikit limau nipis.

Cadangan Hidangan:
Dihidangkan ketika masih panas. Lagi terangkat sekiranya sup menggunakan air rebusan gear box dan lemak dicampur sekali
** boleh tambah lada jeruk, tauhu goreng dan telur rebus dan dlm kuah tambahkan lada sulah.

Friday, September 3, 2010

Biskut Makmur

Biskut Makmur

Bahan Doh/Kulit
500 gm tepung gandung
80 gm gula halus
minyak sapi [ikut lembut boleh kepal]
Bahan Inti
300 gm kacang tanah
70 gm gula halus (maklang guna susu pekat sesedap rasa utk menggantikan gula)
Gula icing [untuk salut kuih]

Cara
1. Gaulkan semua bahan doh sehingga lembut dan boleh dibentukkan.
2. Kacang tanah dibakar dalam oven selama 20 minit [sehingga kulit boleh tanggal bila di gosok kacang]
2. Mesinkan kacang dan gaulkan dengan gula.
3. Ambil doh dan leperkan.
4. Masukkan inti yg telah dibulat bentuk bujur sebesar biji buah kurma. Bentukkan bujur.
5. Bakar dalam suhu 180'C selama 20 - 25 mnit [sehingga nampak masak]
6. Sejukkan baru golekkan dalam gula icing.
7. Simpan dalam balang kedap udara.


Cara / Teknik Kedua

Bahan-bahan ( lebih kurang 100 biji )

1 tin kecil Ghee ( cairkan )
5-6 sudu makan gula halus
5-6 sudu makan susu tepung
100 gram kacang tanah ( goreng & kisar )
tepung secukupnya ( goreng tepung tanpa minyak hingga sedikit kekuningan )
*Hiasan:
100 gram gula halus
100 gram susu tepung
Klik di sini untuk isi bahan
Cara-cara

1.Campurkan ghee cair , gula , kacang kisar dan susu tepung.Gaul sebati.
2.Kemudian,masukkan tepung secukupnya sehingga tidak melekat pada tangan.
3.Bentukkan doh menjadi bola-bola kecil.
4.Susunkan di atas loyang dan bakar pada suhu 150 darjah celsius selama 10 hingga 15 minit.
5.Setelah biskut masak,salutkan biskut dengan gula dan susu tepung.
Klik untuk isi cara-cara di sini

Nasi Tomato

Bahan-bahan ( 4 orang )

2 cawan beras basmati
2 biji tomato-potong dadu
2 cawan air
1/2 cawan susu
3 sudu besar sos tomato
1 helai daun pandan
sedikit garam
## Bahan tumis ##
2 sudu mentega/ minyak sapi
2cm kulit kayu manis
1 kuntum bunga lawang
1 biji buah pelaga
2 ulas bawang putih-hiris
1/4 bawang besar dihiris

## Hiasan ##
Bawang goreng


Cara-cara

Cuci beras. Rendam selama 5-10 minit. Toskan
Panaskan mentega/ minyak sapi. Tumiskan bahan-bahan tumis sehingga naik bau
Masukkan beras. Kacau sekejap dalam 1-2 minit. Kemudian masukkan sos tomato, tomato, susu, air, daun pandan dan sedikit garam
Masaklah nasi macam biasa.
Bila dah siap bolehlah ditabur bawang goreng

Solok Lada

Bahan2

10 biji Lada solok, belah buang biji tp jangan putus - rendam dlm air kelapa, kemudian toskan
1/2 cawan santan pekat
bebrapa batang kacang panjang, dipotong2 utk alas dasar periuk

Bahan isi
2-3 ekor ikan selayang, ambil isi (mentah) atau secukup kegunaan
1/4 biji kelapa parut (nyor muda) atau secukup keguna...an
secubit garam
5 biji bawang merah, sedikit halia dan bebrapa biji lada hitam (anggaran sendiri)
1 sudu kecil kerisik
1 sudu kecil air asam jawa
garam gula secukup rasa



Cara-cara:-
Mula-mula tumbuk bawang merah, halia, lada hitam sampai lumat. Kemudian masukkan isi ikan dan tumbuk lagi sampai sebati, masukkan garam gula secukup rasa. Gaulkan dengan kelapa parut, tambah air asam jawa. Sesuaikan rasa.. Adunan jgn terlalu lembik dan jangan terlalu kering. Sumbatkan ke dalam lada solok. Alas dasar periuk dengan kacang panjang, susunkan lada solok tadi. Siramkan santan pekat dan tutup periuk. Jerang atas api hingga mendidih, kemudian kecilkan api. Masak smpai

Putu Halba

bahan-bahan

2 cawan ubi kayu - siap diparut halus dan diperah airnya sampai kering,biar berderai
1 sudu teh halba
gula merah (nnisang) - diracik halus
kelapa parut-dicampur sedikit garam



cara-cara

1.Gaul ubi kayu yang diparut dengan halba
2.masukkan ubi kayu tadi ke dalam piring kecil ( acuan ) - guna tutup teko basuh tangan tu pn boleh
3.Letakkan sedikit nnisang
4.Taburkan sedikit ubi kayu di atas nnisang supaya tertutup dan tekan sedikit supaya mampat
5.Letakkan kain kasa (maslin) diatas piring ubi.
6.Terbalikkan piring ke atasnya supaya putu tertinggal di atas kain.
7.Angkat dan isikan ke dalam pengukus.
8.Ulang sehingga habis
9.Bila masak, gunakan kain untuk mengangkat putu.

Sedia untuk dimakan bersama2 kelapa parut tadi.

Thursday, September 2, 2010

Apam Tapai Bakar

Bahan-bahan ( 10 biji )

* 300 gram tepung beras
* 125 gram gula pasir
* 1/4 sdt garam
* 2 sdt yis segera
* 1/2 sudu kecil serbuk lada hitam
* 1 ulas bawang merah(di mayang halus)
* 1/2 inci halia (dimayang halus)
* 250ml santan/susu segar
* 250ml air
* 4 ketul tapai ubikayu di lenyek halus
* Kelapa parut putih dan sedikit garam (dikukus dan gaul bersama)


Cara-cara

1. Sebatikan semua bahan-bahan diatas, kacau hingga sebati. Rehatkan adunan 4 - 5 jam sehingga ia nampak berbuih dan ringan apabila dikacau. Kacau dengan perlahan-lahan
2. Panaskan non-stick pan, leser dgn sedikit majerin. Ambil satu senduk adunan dan bentukkan satu lempeng. Tutup kuali.
3. Biarkan atas adunan berbuih di permukaan dan keperangan di bahagian bawah baru di terbalikkan. Biarkan selama seminit baru diangkat.
4. Dihidang bersama kelapa parut.
5. kak wan guna non-stick pan yg paling kecil jdi shape sama semuanya

Nasi Himpit Sambal Kelapa

Bahan-bahan untuk Sambal:

A;

Kelapa parut 1 biji (digoreng sampai garing)

B;

5 ekor ikan selayang (rebus ambil isinya)
5 batang serai (hiris)
5 ulas bawang merah
1 ulas bawang putih
1 inci halia
2 keping gula nisan/ gula melaka
Garam secukup rasa



Cara:

1. Kisar bahan B kemudian an gaulkan dengan kelapa parut yang telah digoreng.
2. Gorengkan semua bahan di atas api sampai kering. Masukkan perasa.Kalau kurang manis tambahkan lagi gula melaka kerana sambal nasi impit lebih sedap jika rasanya sedikit manis.
3. Sejukkan dan kisar dengan kisaran kering agak-agak separuh lumat.
4. Sedia dimakan bersama nasi impit.

Samosa

Samosa Daging

Bahan-bahan ( 5 orang )

Kulit popia saiz besar secukupnya
Minyak untuk menggoreng

INTI

Sediakan Inti:
Panaskan minyak dan tumis bawang dan daun kari sehingga wangi
Masukkan rempah kari biar sehingga garing
Masukkan daging. Kacau sehingga daging tak berketul.
Kemudian masukkan kentang, garam, gula dan sedikit air
Masak sehingga kering dan kentang empuk. Padamkan api. *** Kentang kalau nak cepat empuk bolehlah direbus dulu - 2/3 masak.
Ambik kulit popia. Potong 3. ( 1 keping kulit popia akan jadi 3 keping)
Ambik satu keping kecil kulit popia. Masukkan inti. Lipat-lipatkan biar jadi bentuk segitiga. Pada hujungnya boleh lekatkan dengan air atau telur putih. Buat sampai habis
Goreng dalam minyak penuh dengan api sederhana panas


English Version

Vegetable Samosa Filling

1 Potato finely diced (5 to 10 mill cubes)
1 carrot finely diced - as above
2 cloves of crushed garlic.
1 Onion finely chopped
1 Cup of frozen peas
1 tblspn vegetable oil
2 tspn curry powder or your own spices according to taste
Salt, Pepper to taste.
100ml of vegetable stock.
Heat the oil in a frying pan, add the onion and garlic, mix in the spices and fry until soft. Add the vegetables, seasoning and stir well until coated. Add the stock, cover and simmer for 30 minutes until cooked.

Lamb Samosa Filling

500g minced lamb
1 onion
2 cloves of garlic crushed
1teaspon curry powder
½ easpon chilli powder
1 teasmon ground tumeric
½ teaspon gorund roasted cumin seeds
1 fresh chilli finaly diced
1 tspn chopped mint or corriander
½ tspn fresh grated ginger
salt and ground pepper to taste
juice of half a lemon

Heat the oil in a frying pan, add the onion and garlic mix in the spices and seasoning and fry until soft. Add the mince, stirring until cooked. Remove from heat and stir in the mint and lemon juice.

Beef Samosa Filling

500g minced beef
1 onion
2 cloves garlic
Chilli to taste
1 tspn ground Tumeric
1 tspn ground Corriander
2 tspn fresh Ginger
50 ml chopped mint
Juice of 1 lemon
2tblspn vegetable oil
Salt, pepper to taste
Heat the oil in a frying pan, add the onion and garlic mix in the spices and seasoning and fry until soft. Add the mince, stirring until cooked. Remove from heat and stir in the mint and lemon juice.

Chicken Samosa Filling

500g minced Chicken
1 onion
2 cloves of garlic crushed
1teaspon curry powder
½ easpon chilli powder
1 teasmon ground tumeric
½ teaspon gorund roasted cumin seeds
1 fresh chilli finaly diced
1 tspn chopped mint or corriander
½ tspn fresh grated ginger
salt and ground pepper to taste
juice of half a lemon

Heat the oil in a frying pan, add the onion and garlic mix in the spices and seasoning and fry until soft. Add the mince, stirring until cooked. Remove from heat and stir in the mint and lemon juice.

Wednesday, September 1, 2010

Kek Batik cokelat

Bahan-bahan ( loyang 7/8" )

1 bungkus (350g) biskut marie
Setengah buku butter
2 biji telur
1 cawan serbuk koko
1/2 cawan milo
1 cwn air
3/4 cawan gula
** milo dan koko tu terpulang pd citarasa. nak rasa cokelat yg kuat..gune 1 cwn koko+1/2 cwn milo.nak rasa yang agak mild, guna 1 cawan milo + 1/2 cwn koko



Cara-cara

patah2kan biskut dalam periuk,
campurkan koko, milo, air,gula.
Dengan api sederhana, kacaukan sampai semua dah larut
masukkan butter,kacau sampai butter cair
kecilkan api,
masukkan telur..kacau sampai agak2 pekat (lbh kurang 30 saat).
padamkan api
masukkan pula biskut yg dah dipatahkan tadi.
kacaukan sampai semua biskut dh di selaputi cokelat.(sukatan biskut terpulang pd citarasa. kalau nak byk cokelat guna sikit ajer...)
masukkan dlm loyang..
tekan2 sket bg padat.
simpan dlm peti sejuk sebelum dipotong dan dihidang

Resipi masakan singgah di sini selalu ya