Thursday, November 24, 2011

IKAN TALAPIA SALAI MASAK CILI API


IKAN TALAPIA SALAI MASAK CILI API style skuad olimpik syria 2-0 sempena kekalahan Malaysia semalam.

Bahan
1 . seKILO ikan di salai dahulu
2 . RM2 santan pekat
3 . asam keping sikit
4 . ada belimbing buluh pun sedap!!
5. daun kunyit

Bahan tumbuk
1 . 10 biji cili api ( ikut la klu nk pedas ke tak)
2 . kunyit hidup
3. garam

Cara.
1. Ikan talapia dibersihkan dan direndamkan dengan garam dan asam limau atau buah belimbing yg ditumbuk pecah selam beberapa minit. Bilas lagi dan toskan. pastu salai ikan tu.

2. masukkan bahan tumbuk ke dalam periuk bersama dengan santan pastu masukkan asama keping. biarkan kuah sampai mendidih ( ni cara saya buat tau... org lain mungkin lain)

3 . Kacau sekali sekala supaya kuah tidak pecah minyak masuk

4. Bila kuah dah mendidih baru masukkan ikan salai dan belimbing besi.

5. Kacau perlahan lagi supaya tidak pecah minyak.. biarkan sanggan di atas api yg perlahan sampai kuah tu jadi pekat cam dalam gambar tu. agak2 nak angkat tu koyak2kan daun kunyit untuk bagi wangi masakan ikan tu.

6. pastu boleh hidang!!!

Wednesday, November 23, 2011

Black pepper steak bola sepak sea games 2011

Menu bola sepak sea games 2011 ala2 western. Dah lama tak pekena steak..cam mengidam pulak! Aku paling suka resepi  sos black pepper ni!

Bahan Daging

peram daging dengan bawang putih dan serbuk lada hitam. paling kurang 30 minit.
masukkan dlm kuali dan tutup. masak hingga daging lembut. Ketepikan daging yang dah siap. lapkan kesan minyak dalam kuali.


Bahan-bohon sos pepper steak:

2 sudu besar butter
2 sudu besar tepung gandum
2-3 cawan freshmilk
Segenggam black pepper yg ditumbuk kasar
2 sudu besar sliced mushroom
2 susu besar kicap
Garam secukup rasa
1/4 kiub pati ayam




Cara2:
Cairkan butter dalam saucepan. Bila butter cair masukkan tepung, kacau rata. Bila dah berbuih2 gitu masukkan freshmilk, black pepper, mushroom dan kiub pati ayam. Kacau sehingga agak pekat. Masukkan kicap dan perisakan dgn garam. Matikan api selepas menggelegak. Ikut suka la sos tu nak wat pekat mana.

Apapun tahniah buat skuad harimau muda kita yang berjaya mengalahkan Indonesia walaupun sepakan penalti. Pujian seharusnya pada Khairul Fahmi dan Asrarudin. Kepada Badrul Bakhtiar, gol awak bukan penyelamat sebab orang lain sepak masuk juga. Kepada Fakri, awat main macam serabai, yang herannya Ong Kim Swee boleh kekalkan dia main sampai 128 minit. Sakit je hati, sepak penalti pun macam kakak yang sepak hehe

AYAM MASAK KICAP


Bahan-bahannya:

- 7 ketul ayam (saiz kecik)
* 4 biji bawang merah
* 3 biji bawang putih
* 1/2 inci halia
* 2 sudu besar cili kering kisar/giling (kalau tak suka pedas..boleh kurangkan)
- 1/2 labu bawang besar
* 1 kuntum bunga kantan
* 2 helai daun limau purut
- sedikit kulit kayu manis
- 1/2 cawan kicap campur (terpulang kepada tahap kemasinan dan kemanisan kicap masing2. kita punya kicap masin manisnya dah cukup..tak payah tambah garam lagi)
- 1/2 cawan air

Cara :
- Kisar dan tumis bahan bertanda* sehingga naik bau/pecah minyak.
- Masukkan kulit kayu manis kemudian asukkan cili kering kisar.
- Masukkan pula kicap campur dan air.
- Biarkan mendidih seketika kemudian masukkan ayam (kalau nak goreng dulu pun boleh jugak..tapi kita tak suka goreng..suka masuk terus supaya rasa kicap tu sebati dgn ayam).
- Didih sehingga kuah pekat. Kalau tak pekat boleh letak tepung jagung.
- Gunakan deria rasa untuk memastikan masakan anda menepati selera masing2. Masukkan bawang besar. Biarkan seketika.
- Ayam Masak Kicap dengan aroma bunga kantan dan daun limau purut sedia untuk dihidang...

kek karemel coklat moist


~kek karemel coklat moist~
bahan A:
1 cwn serbuk koko
... 1 cwn susu cair
1 cwn susu pekat (xsuka manis letak 1/2 cwn je dh ok)
1 cwn gula (xsuka manis letak 1/2 cwn je dh ok)
1 cwn minyak msk
*semua bhn di atasgaul sebati n msk atas api perlahan...
*rehatkan kejap bila bhn dh sebati...

bahanB:
3/4 cwn tepung gandum
1 sudu kecil (sudu kfc) soda bikarbonat
1 sudu kecil (sudu kfc) baking powder
*semua bhn ni diayak k...

bahanC:
4 bj telor (blender jer)

cara:
satukan bhn B dan C ke dlm bhn A...
secara berselang seli n gaul ngan senduk jer...
dh sebati...ketepikan...


utk karamel:

bahan2:
2 sudu besar gula (ni utk loyang saiz 8")...
kalo guna loyang kecik gula sket, loyang besar gula byk la ye...
jadikan gula hangus supaya kek xmelekat pd loyang...

bhgn atas (karamel):
1/2 tin susu cair
50gm gula castor
1/2 sudu teh esen vanila
3 kuning telur
(kacau sebati lembut je...jgn sampai jd buih ye)

cara:
tuang bahan karamel dlm loyang gula hangus td...
bakar sekejap dlm oven dgn kaedah bain marie (letak loyang kek dlm loyang berisi air di bwh)...agak2 15 minit camtu, utk pekatkan sket karamelnye tu...
kuarkan dr oven...tuang adunan kek atas karamel...
pastu bakar 1 jam @ sampai masak...suhu 160c...
dh masak, kuarkan dr oven...rehatkan dlm 15-20 minit baru terbalikkan...

**jgn terbalikkan masa panas2 nnti karamelnye pecah**

donut dengan coklat


500gm tepung berprotein tinggi(tepung roti)
1 peket yis segera (11gm)
50gm marjerin
1 sudu makan penuh shortening
1 sudu makan penuh gula pasir
2 sudu makan susu pekat.atau susu tepung(sya guna susu tepung)
1 biji telur
1/2 sudu teh garam
gula halus atau topping kegemaran
190ml-200ml air suam2 kuku (bergantung pd kualiti tepung)

dalam bekas besar..tuangkan air suam...masukkan yis segera,gula pasir,susu tepung,marjerin dan shortening....kacau sedikit dan biarkan selama 8-10 minit...
setelah yis mula berbuih..ayakkan separuh dr tepung terus kedalm adunan...masukkan pulatelur yg dipukul sedikit dan juga garam...
kacau adunan hingga sebati dan melakat pada sudu..(dikacau satu arah saje dgn sudu..)
ayak lg tepung selebihnya...gaul menggunakan sudu seketika barula uli dgn tangan...
uli hingga sebati dan tidak melakat pada tangan..
doh xperlu direhatkan(klu nak rehatkan pun boleh 5-10 minit0) boleh terus canai setebal 1/2 inci...boleh tmbah sedikit tepung jika adunan sedikit lembik ketika ini...terap doh ikut adunan donut atau ikut suka...doh akan mula ringan dan mengembang sementara menunggu minyak panas....
goreng di dalam minyak yg byk..goreng hingga kekuningan dan toskan...salut dgn topping kesukaan...

sya guna choc ganache jer..hehe^,^

Kek Karamel Ceria


Ada orang cakap, ini kek tahi itik. Apa-apapun, jom tengok resepinya..

utk karamel:

bahan2:
2 sudu besar gula (ni utk loyang saiz 8")...
kalo guna loyang kecik gula sket, loyang besar gula byk la ye...
jadikan gula hangus supaya kek xmelekat pd loyang...

bhgn atas (karamel):
1/2 tin susu cair
50gm gula castor
1/2 sudu teh esen vanila
3 kuning telur
(kacau sebati lembut je...jgn sampai jd buih ye)

cara:
tuang bahan karamel dlm loyang gula hangus td...
bakar sekejap dlm oven dgn kaedah bain marie (letak loyang kek dlm loyang berisi air di bwh)...agak2 15 minit camtu, utk pekatkan sket karamelnye tu...
kuarkan dr oven...tuang adunan kek atas karamel...
pastu bakar 1 jam @ sampai masak...suhu 160c...
dh masak, kuarkan dr oven...rehatkan dlm 15-20 minit baru terbalikkan...


Bahan:
5 Biji Telur
250gm butter
2 ½ cwn tepung gandum (ayak sekali dgn baking powder)
2 cwn gula halus (boleh kurangkan..sy guna 1 ½ cwn je)
1 sudu kecil baking powder
½ cwn susu cair**
1 sudu kecil esen vanilla (bole guna perasa lain juga)
*Sebuk koko (GUNA MILO)
*Pewarna ( ikut citarasa masing2..)
*sediakan tapis teh yg halus..utk ayak serbuk koko.



Cara2:
Pukul planta/butter dan gula smpai kembang...
Masukan telur satu persatu..pukul lg smpai kembang
Masukan *esen vanilla, susu cair…gaul hingga sebati dan masukan tepung sedikit demi sedikit..
Bahagikan dua bahagian..campurkan pewarna pink dan satu bhgn pwrna hijau…
Griskan loyang dan tabur sikit tepung..masukan adunan pink..ratakan dlm loyang dan
ayak *serbuk koko menutupi lapisan pertama…ayak nipis2 jer..
Then masukan lapisan kedua..warna hijau..ratakan perlahan2.. (jgn smpai serbuk koko di lapisan pertama td terangkat)…ayak serbuk koko di atas lapisan kedua..
Mcm tu lah seterusnya..smpai adunan abis…
Bakar lebih kurang 45min..160 Degree

Resipi masakan singgah di sini selalu ya