Sunday, January 22, 2012

Resepi Salatah Mesir


Tiba-tiba saya teringatkan kenangan Mesir, Syria dan Turki yang mengusik kotak ingatanku ini...

Makanan yang paling menjadi ingatan saya selain Yogurt yang kini zaujah sudah bisa membuatnya secara 'homemade' adalah SALATAH. Salatah adalah satu sajian salad Arab yang sangat mudah untuk disediakan..Baik untuk kesihatan tubuh badan seisi keluarga. Patutlah para masyayikh sihat-sihat belaka kerana pemakanan mereka yang sihat dan luar biasa.

Saya kongsikan dengan anda semua...:

BAHAN-BAHAN

1) 2 biji tomato yang benar-benar merah

2) 5 biji timun kecil; baby cucumber yang berwarna hijau pekat

3) 2 ulas bawang putih

4) 3/4 sudu garam bukit / garam biasa pun boleh la jugak.

5) 1 sudu minyak zaitun extra virgin olive oil

6) 1 1/2 sudu jus lemon

7) 1 batang salad panjang (nak batangnya sahaja, daun tak perlu)

8) sedikit daun ketumbar, 1 - 2 batang

9) Tambahan jika mahu: Serbuk daun parsley dan mint kering - kat pasaraya mesti ada jual.


DAN CARA PENYEDIAANYA

1) Bawang putih hendaklah ditumbuk dahulu dengan garam

2) Campurkan dengan olive oil dan lemon juice.

3) Potong dadu sekecil yang boleh; timun, tomato, batang salad panjang dan racikkan daun ketumbar.

4) Campurkan semua bahan yang dipotong dadu tadi dengan campuran sebelumnya.

5) Masukkan serbuk daun parsley atau daun mint ke dalam campuran tadi..

Tuesday, January 17, 2012

Resepi puding Roti


BAHAN-BAHAN
4 keping roti
2 biji telur ayam
1 sudu besar butter - cairkan
1/4 cawan gula (equals to 50gram)
235ml susu cair - nak guna fresh milk pon boleh (aritu me guna fresh milk, sedap je..)
1 sudu teh esen vanilla - takde pon takpe (aritu me terlupa nak letak, sodap gak..)
kismis ikut suka hati (sape hantu kismis cam saya letakla banyak-banyak)



CARA-CARA
Toast roti ke dalam toaster sehingga garing (saya bakar atas kuali je, takde toaster..huhuhu). Carik-carikkan roti dan masukkan ke dalam acuan.
Tabur sedikit kismis di celah-celah dan di atas roti, kemudian tuang butter yang telah dicairkan tadi ke atas roti tersebut.
Pukul telur, susu, gula dan esen vanilla sehingga sebati dan tuang ke dalam acuan yang berisi roti tadi.
Tabur lebihan kismis dan biarkan adunan telur menyerap sebentar ke dalam roti.
Bakar di dalam oven yang telah dipanaskan sehingga keperangan selama 20-25 minit dengan suhu 180 C.
Angkat, hidang dan ngap..hehehe.. Sedap di makan begitu sahaja, nak lagi besh boleh makan dengan aiskrim vanilla ataupun vanilla sause.. Yang vanilla sauce ni lain entri..muahaha.. Selamat mencuba..

Sunday, January 15, 2012

Resepi Bihun Goreng Ceria

Resipi bee hoon goreng ceria, satu langkah revolusi yang menyelerakan.

Bahan-bahannya
1 paket bihun direndam selama 15 minit dengan air biasa dan ditoskan
6 biji bawang merah *
3 biji bawang putih *
2 cm halia *
1 tangkai cili *
3 sudu makan cili kering kisar
2 sudu makan sos tiram
2 sudu makan sos cili
2 sudu makan taucu
3 sudu makan kicap lemak manis
segenggam Udang atau isi kerang secukupnya
Sayur kubis secukupnya
1 biji telur ayam gred A

CARA MEMBUATNYA

1. Bahan * dihiris dan ditumis dengan dua sudu makan minyak masak sehingga garing

2. Masukkan pula kerang, kacau hingga masak

3. Baru masukkan cili giling, sos tiram, sos cili, taucu, kicap pekat kacau hingga sebati

4. Masukkan bihun dan gaul sekejap. Kemudian masukkan kubis. Kacau hingga sebati

5. Alihkan bihun, pecahkan sebiji telur dan kacau laju telur sampai hampir masak. Kemudian barulah gaulkan dengan bihun.

6. Bihun siap dimasak. Selamat mencuba


Friday, January 13, 2012

Resepi Japanese Croquette (korokke)


Croquette adalah sejenis snek berbentuk bujur dan kelihatan seperti nuget. Orang jepun memanggil coroquette sebagai korokke . Isi Croquette ialah kentang dan beberapa bahan lain. Bagi ibu-bapa yang mempunyai anak-anak yang susah makan, Anda boleh cuba menghidangkan Croquette untuk anak-anak anda.Oleh itu, jom kita tengok bahan yang diperlukan untuk penyediaannya



Bahan-bahan :
3-4 biji kentang
seledri atau daun bawang yang dipotong halus
1/2 biji bawang Bombay yang dipotong halus
150 gram ayam atau daging cincang
serbuk roti cheese
2 biji telur yang dipukul
garam
lada sulah
minyak untuk menggoreng

Cara masakan :
01.Rebuskan kentang yang sudah dibuang kulit hingga lembut/empuk

02.Lenyekkan isi kentang yang lembut tadi di dalam mangkuk.

03.Panaskan minyak. Setelah minyak panas,tumiskan bawang hingga  naik bau. Kemudian masukkan ayam cincang dan kacaukan sehingga masak.Setelah itu, masukkan pula daun bawang atau seledri, garam dan lada sulah secukup rasa

04.Masukkan bahan yang sudah digoreng kedalam mangkuk berisi isi kentang . Tambahkan cheese mengikut citarasa . Kemudian kacau hingga rata.

05.Buat adunan tadi berbentuk bulatan atau bujur

07.Akhir sekali,gorengkan dengan minyak yang panas.

08.Siap untuk dihidangkan! Sedap dihidangkan dengan sos.

Wednesday, January 4, 2012

10 jenama tersohor bakal hilang

Kajian yang dilakukan oleh 24/7 Wall Street. com menyenaraikan A&W merupakan antara 10 jenama yang bakal hilang pada tahun ini bersama-sama jenama-jenama tersohor lain yang turut disenaraikan di Bursa Saham New York.

Senarai 10 jenama yang di ramalkan bakal hilang ialah:

1. A & W


2. Sears


3. Sony Pictures


4. American Apparel


5. Nokia


6. Saab


7. Soap Opera Digest


8. Sony Ericsson


9. MySpace
 

10. Kellogg's Corn Pops.


Kriteria utama yang diambil bagi menentukan kehilangan jenama itu adalah kejatuhan mendadak di dalam jualan selain mengalami kerugian yang besar.

Kalau tengok senarai tu, mereka bukan calang calang syarikat pada masa dahulu.
Persaingan sengit sekarang memyebabkan ada yang tidak dapat bertahan dan akan menjadi sejarah.

Resipi masakan singgah di sini selalu ya