Saturday, March 16, 2013

Resepi laici kang rumpai laut


1 tin laici
Sepeket biji selasih ( direndam)
7-10 biji kembang semangkuk (direndam biar kembang)
20gram rumpai laut kering (basuh bersih & rendam selama 3 jam) 1/2 cawan gula melaka (dimasak & biarkan sejuk seketika)
Cincau dipotong dadu

Cara cara:
Potong rumpai laut yg telah direndam
Tuangkan gula melaka yg telah sejuk ke dlm jug bsama sedikit air laici ( dlm tin)
Tambah sedikit air masak jika perlu ( ikut kesesuaian kemanisan) Masukkan semua bahan2 yg lain
Kacau & tambahkan ais.
Siap utk diminum....bagus utk kulit kerana rumpai laut mengandungi kolagen.
Juga baik utk menyejukkan badan.
Selamat mencuba!

anda mungkin nak cuba Resepi Kerabu Rumpai Laut (Resepi Kolagen), klik di http://ceria-resipi.blogspot.com/2013/03/kerabu-rumpai-laut-resepi-kolagen.html

Resepi Kerabu Rumpai Laut (Resepi Kolagen)

Rumpai laut sangat glemer, tapi nak buat masker macam geli je. Jadi jom kita buat kerabu. Rumpai laut ada tiga gred, gred A kaler putih, gred AAA kaler purple dan gred AAAA kaler hijau. Gred 4A tu kurang hanyir.

KERABU RUMPAI LAUT
Penyediaan;
Semangkuk sedang rumpai laut (yang sudah direndam lembut)(dibersihkan dan dipotong kasar)
5 sudu besar kelapa parut putih (lumatkan)
1 sudu besar gula
1 sudu kecil garam
1 biji bawang besar (dipotong halus)
1 sudu kecil lada hitam
5 sudu besar kelapa goreng (dijadikan mcm kerisik)
Cara-cara
Gaulkan semua bahan di atas bersekali dengan rumpai laut.
Boleh dihidangkan.

ULAM RUMPAI LAUT
Rumpai laut juga sedap dimakan dengan budu pecah dengan lada dan hirisan serai.
atau juga cicah dengan air asam jawa berlada

Selamat mencuba

Ikan talapia masak tu'op (resepi banjar)


2ekor ikan talapia hitam
-bersihkan dan potong dua
2batang serai dititik
-susun dlm periuk bersama ikan

Bahan bumbu:-
2 sudu besar kelapa parut
2 ulas bawang merah
4 tangkai cili kering
2 biji cili padi (kalau suka pedas)
1 sudu kecil serbuk kunyit
Garam dan gula secukup rasa
Setengah cawan air asam jawa
3 cawan air

cara-cara
-kisar semua bahan bumbu sampai halus, kemudian tuangkan kuah atas ikan
-tutup periuk dan biarkan mendidih dengan api sederhana selama 10minit(hingga ikan masak)
-sedia dihidang bersama nasi dan ikan goreng

Asam pedas tempoyak ikan merah


resepi sedikit ringkas
Bahan2;-
Seekor Ikan merah yg telah di potong
(Bersihkan )-gaul dgn asam jawa skit..passtu perap sjap kmudia bersikan)
Sebiji bwg besar hiris
3 senduk Cili kering yg telah dikisar bersama bwg merah bwg putih n halia(nak lgi pedas blih tambah )
Daun kesum ,.. Daun limau purut
3 bji Tomato dibelah
Air perahan jus asam jawa
Sesenduk tempoyak
Sesudu besar serbuk Kari
Gula garam seckup rasa

Cara2;
Tumis cili kisar hingga pecah Minyak masukkan serbuk kari bwg hiris Dan kacau
masukkan daun kesum n dn limau purut
Masukkan jus asam jawa kacau
masukan tempoyak dan semangkuk dua air kacau (tambah air jika nk kuah byk)
masukkan ikan kacau perlahan
masukan juga tomato sebati kan rasa gulai ,..
Bila sudah mndidih ttup API

Kek Lumut

Bahan-bahan
1 cawan tepung gandum + 1 cawan horlicks + 1/2 cawan nestum kisar (optional, suka hati)
3.4 cawan gula
250 gram butter
4 biji telur gred A
1 sb Pandan Paste
4 sb Serikaya
1/4 cawan susu pekat



cara-cara
pukul butter dan gula sehingga putih dan kembang
Masukkan telur satu persatu sambil pukul perlahan
masukkan susu pekat, serikaya, pandan paste dan pukul setiap campuran.
Masukkan tepung campuran horlicks
Tuangkan ke dalam tin atau loyang yang di lapik dan di gris
Tutup loyang dengan aluminium foil dan kukus 2 jam dengan api sederhana. 1 jam pun ok, janji masak

Brownies Coklat Cheese Nutella

Resepi Brownies :
1 cawan mentega
2 cawan gula halus
4 biji telur
1 cawan cocoa powder
1 sudu kecil baking powder
secubit garam
1 cawan tepung
1 cawan roasted badam / hazelnut

Resepi Cheesecake:
125g Cream cheese
60 g mentega
1/2 cwn gula halus
1 biji telur
1 cawan tepung

1camca jus lemon
1/4 cawan susu segar

Topping:
1 cawan roasted badam / hazelnut
1 botol kecil nutella
coklat cair

cara (brownies):
pukul mentega + gula hingga kembang, masukkan telur, garam + baking powder, pukul rata, masukkn cocoa dan tepung, gaul rata, masukkan badam gaul kejap2 je pakai spatula

griskan loyang 8x8, alas kertas dan bakar 40 minit, 180 darjah celcius/ shgga masak

cara (cheesecake):
pukul Cream cheese + butter + gula halus.... sehingga kembang.. kemudian telur satu persatu.... masukkan tepung + jus lemon dan susu segar.......
guna kaedah double boil utk bakar,loyang 8x8, suhu 160 darjah celcius, smpai masak (cucuk lidi x lekat kat lidi)

++ bakar cheesecake & brownies berasingan

Penyediaan:
-lepas sejuk keluarkan brownies & cheesecake dari loyang.. sapu nutella atas brownies, letakkan lapisan cheesecake atasnya, sapukan lagi nutella atas cheesecake, tabur kacang & coklat chip, lukiskan lagi dengan coklat cair melintang2 utk hiasan...

Selamat mencube..!

BAWAL KUKUS LEMON

Bahan-bahan:
semestinya seekor ikan bawal,siakap@kerapu saiz sederhana
1 batang serai*
1" halia*
cili padi (ikut citarasa pedas)*
1 tangkai cili hidup*
3 ulas bawang merah*
2 ulas bawang putih*
1 sk gula atau secukupnya
1/3 sk garam atau secukupnya
1 sk sos ikan
1 sk minyak bijan
1/2 sk serbuk lada putih
3 tangkai daun ketumbar
jus lemon secukupnya (ikut suka masam)
1/2 cawan air
1 sk tepung jagung dicampur sedikit air

Cara-cara:
1. Bersihkan ikan,dan lumurkan dengan sedikit minyak bijan,garam dan serbuk lada putih.
2. Panaskan air kukusan, masukkan akar daun ketumbar.
3. Tumbuk halus semua bahan bertanda *. Masukkan ke dalam air periuk kukusan tadi.
4. Masukkan jus lemon, sos ikan, air, garam dan gula secukupnya.
5. Kukus ikan berasingan sehingga masak.
6. masukkan campuran air dan tepung jagung dan kacau cepat.
7. Keluarkan ikan dari kukusan dan curahkan sos air kukusan dari periuk tadi. Taburkan daun ketumbar sebelum dihidangkan.

Ayam Percik Madu

Bahan-bahan :

2 cawan santan pekat
3 sudu besar gula (boleh tambah kalau suka manis)
1 sudu teh halba
1 inci belacan
1 keping asam gelugur
Garam secukup rasa
Sedikit minyak untuk menumis

-peram-
1 ekor ayam di potong 12.
4 sudu madu
1 ulas bawang putih
3 ulas bawang merah

Bahan untuk dikisar :

1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1 inci lengkuas
3 sudu besar cili kisar (atau 15 batang cili kering)
1/2 cawan air


Cara-cara :

1. tumbuk bawang putih, bawang merah dan Lumur pada ayam dengan madu

2. Ini barang untuk dikisar, bawang besar, bawang putih, halia, lengkuas dan serai

3. Masukkan cili kering atau cili kisar 3 sudu, halba

5. Tumis bahan yang dikisar hingga naik bau

6. Masukkan asam gelugur dan tumis sehingga air kering dan kuah kental

7. Masukkan santan. Kita guna ayam brand yang warna biru, guna cuma 200ml je pastu bancuh dengan 100ml air

8. Masukkan belacan

9. Masukkan garam, ajonomoto dan gula 

10. Biarkan didih selama 20 minit dengan api kecil sehingga pecah minyak. Kacau setiap 5 minit, maknanya ada 4 kali kacau

11. Panggang ayam dengan suhu 180'C selama lebih kurang 45 minit. Selang 15 minit keluarkan ayam. Sapu dengan kuah. Ulang sebanyak 3 kali.

6. Agak-agak dah masak. Letakkan dalam bekas. Curahkan kuah percik. Sedia untuk dimakan.

TOFU GORENG BERSUMBAT BERSAMA SOS SAMBAL CILI

bahan-bahan :

2 paket Tofu goreng (utk disumbatkan)

Filling :
400gm ayam/daging kisar
2 ulas bawang putih dincincang
1 ulas bawang besar dicincang
daun bay
5 sudu besar serbuk kari daging + 2 sudu besar air * (jadikan paste)
1 sudu teh serbuk paprika /serbuk cili *
200gm veggies ( i guna mixed vegetables..)
garam
* campur sekali

bancuhan tepung :

3 sudu besar tepung beras
air secukupnya
garam
sedikit lada sulah


cara-cara :

Filling :
1) tumis bawang putih + bawang besar + daun bay sehingga naik bau.
2) masukkan ayam/daging dan tumis sehingga mengeluarkan air dan kacau sebati.
3) setelah masak, masukkan paste kari + serbuk paprika dan gaul rata. Tumis sehingga masak dan letak
garam secukup rasa.
4) sekiranya pekat, boleh la tambahkan sesudu air ke dalam nya.
5) masukkan veggie dan tumis lg sehingga separuh kering.
6) tutup api dan ketepikan sebentar sebelum sumbat ke dalam tofu goreng.
7) campurkan ke semua bancuhan tepung td. kemudian ketepikan. sekiranya terlalu pekat, tmbhkan sesudu
air.

Cara Sumbat :
1) potongkan satu permukaan sahaja seperti tauhu sumbat. ( potong segaris je ye)
2) kemudian sumbatkan filling yg sudah siap ditumis.
3) masukkan penuh sehingga memenuhi ruang tauhu. jgn berlebihan ye.
4) letakkan ke tepi. buat sehingga habis.

Masak :
1) panaskan minyak. secara deep fries
2) Celupkan tofu goreng td ke dalam bancuhan tepung secara keseluruhan.
3) kemudian gorengkan sebentar sehingga kekuningan2. nmpk kerangupan pd bancuhan itu.
4) Angkat dan tos.
5) sedia utk dimakan.


Sos sambal cili

bahan-bahan :
4 btg cili merah besar
4-6 btg cili padi ( ikut kepedasan masing2)
2 ulas bawang putih yg digoreng sebentar
1 inci halia
garam
gula secukupnya
1 sudu besar cuka masakan
1 cawan air
1 sudu besar tepung jagung (campur air sedikit jdkan bancuhan)

Cara -cara :
1) blendkan cili merah + cili padi + bawang putih + halia + cuka masakan + air.
2) setelah blend, masakkan sambal cili tu di atas dapur.
3) masukkan garam & gula secukupnya.
4) masukkan bancuhan tepung jagung dan gaul rata.
5) masak sehingga mendidih. sekiranya pekat, boleh tambahkan air.
6) siap dihidang bersama tofu goreng bersumbat.

Apam Nasi


bahan2
2 cawan nasi sejuk
2 cawan air
1 3/4 cawan gula
2 cawan tepung beras
2 cawan tepung gandum
1 paket mauripan (yis kering)
pewarna (merah/hijau)
kelapa parut digaulkan sedikit garam

cara:
-masukkan nasi + air ke dalam blander dan bland sampai halus. 2-masukkan gula dan bland lagi sampai gula hancur.
-masukkan tepung gandum,tepung beras dan mauripan dalam mangkuk besar..kacau dan sebatikan...
-tuangkan adunan yg dibland kedalam mangkuk tadi dan gaul sebati semua bahan.kalau pekat sgt boleh tambah air lagi sikit-sikit.
-perap adunan selama 3 jam
-kemudian panaskan periuk kukus dan air 3/4 periuk
-bila adunan dah kembang, asingkan kepada 3 bekas
-warnakan merah dan hijau. satu bekas lagi biar tanpa warna
-sendukkan adunan kedalam acuan berselang seli warna hijau putih dan pink
-kukus selama 45 minit-1 jam
*kalau guna acuan kecil2 (acuan lompang) kukus 15minit-20mnt
-bila dah masak..biarkan sejuka skit baru potong dan gaulkan dengan kelapa parut yg digaul garam

Kek Coklat Keju Kukus

bahan-bahan : loyang 8x8x3

Lapisan Coklat :
170g tepung serbaguna/tepung gandum (diayak)
170g mentega / salted butter (pada suhu bilik) -
3 biji telur gred B
220g gula kastor
45 g serbuk koko - dibancuh dengan 150ml air suam
1 sudu kecil esen vanilla
Lapisan Keju :
600g krim keju (pada suhu bilik)
2 biji telur
120g gula kastor
1 sudu kecil jus lemon/jus oren/esen vanilla
4 sudu makan tepung gandum

Cara membuat :
Lapisan Coklat :
Putar mentega bersama gula hingga kembang dan berkrim dengan kelajuan maksima. Kemudian masukkan telur satu demi satu sambil diputar dengan kelajuan perlahan.
Masukkan pula esen vanilla dan putar lagi.
Masukkan bancuhan koko tadi dan putar lagi hingga rata.
Akhir sekali masukkan tepung sedikit demi sedikit sambil dikacau rata dengan spatula. Setelah itu, putar dengan pengadun selama 20 saat sahaja. Ketepikan.
Lapisan Keju :
Putar krim keju hingga hancur. Kemudian masukkan gula sedikit demi sedikit sambil diputar hingga berkrim.
Masukkan telur satu demi satu. Putar lagi hingga rata.
Masukkan jus lemon/jus oren atau esen vanilla. Putar lagi.
Akhir sekali masukkan tepung. Putar hingga sebati.
Cara mengukus :
Pastikan air kukusan panas dengan api perlahan. Sediakan loyang dan sapukan dengan mentega.
Adunan coklat dan adunan keju hendaklah dibahagi dua bahagian sama rata. Mula-mula tuangkan lapisan coklat ke dalam loyang dan kukus selama lebih kurang 20 minit. (penutup loyang hendaklah dibalut dengan tuala bersih supaya air kukusan tidak menitik ke dalam loyang). Loyang tidak perlu ditutup dengan kertas foil atau plastik.
Kemudian tuangkan pula adunan keju dan ratakan. Kukus lagi selama 20 minit.
Setelah itu, masukkan pula adunan coklat. Ulangi proses hingga habis kesemuanya. Seterusnya boleh juga ditambahkan lagi masa mengukus selama 10-15 minit.
Setelah masak, tutupkan api. Biarkan kek sejuk sebelum dikeluarkan dari loyang.

Dorayaki

Ingat cerita doraemon? Ingat kuih apa yang dimakan Doraemon? Dorayaki!!!!!!!!!

Bahan-bahan ( 10 biji )
100gm tepung kek atau tepung gandum
½ sudu kecil baking soda
60gm gula halus
2 sudu besar madu
2 biji telur
½ sudu besar minyak masak
½ sudu kecil esen vanilla
Inti:1½ cawan kacang merah yg manis


Cara-cara
1.Dalam mangkuk besar, pukul telur bersama gula sehingga kembang.
2.Masukkan madu, minyak dan esen vanilla. Kacau sehingga sebati.
3.Masukkan tepung dan baking soda yg telah diayak ke dalam campuran telur.
Kacau adunan secara kaup balik.
Boleh tambah sedikit susu segar/cair jika adunan terlalu pekat.
4.Panaskan kuali yg tidak melekat (non-stick pan) dengan api kecil,
masukkan 1/4 cawan adunan buat bulatan bersaiz 4".
5.Masakkan sebelah bawah sehingga berwarna perang,
masak sebelah atas pula sehingga adunan nampak masak.
Ulang sampai habis (20 keping).
6.Letak 1 sudu besar kacang merah ditengah sekeping pan-cake,
tutup dgn satu keping pan-cake.
Tekan dengan tangan pelahan-lahan untuk meratakan kacang merah.

Kek Batik Biskut Marie

bahan-bahan
~250g butter
~1 tin susu pekat
~250 milo
~1 pack biskut marie

cara-cara
1)cairkan butter dengan api yg perlahan..

2)masukkan susu pekat,kacau sebati..

3)masukkan milo & kacau smpai sebati lagi..

4)last sekali tutup api n masukkan biskut marie kacau lagi. Masukkan dalam bekas dan sejukkan dalam peti ais 3 or 4 jam bru potong..

5. Ini tekstur dalamannya. Selamat mencuba

 

Resipi masakan singgah di sini selalu ya