Thursday, May 23, 2013

Resepi Steak Ceria ala-ala Burger Bakar

Bahan-bahan Stik Ceria ala-ala Burger Bakar (Home Made Burger's Cheer Steak)

1. Bahan Untuk Stik
- 400 gram Daging kisar jenama apa-apa sahaja, kisar sendiri pun boleh
- 250 serbuk roti/breadcrumbs
- 4 ulas bawang putih dikisar
- 3/4 biji bawang besar dipotong dadu
- semangkuk kecil susu penuh krim
- Serbuk Lada hitam secukup rasa (dalam 1-2 sudu besar)
- 3 sudu kecil cukup rasa (atau 2 camca kecil garam+secubit ajinomoto)
- sebiji telur
- Minyak zaitun (minyak kelapa sawit pun boleh)

2. Bahan Untuk Makanan Ruji
- 6 biji ubi kentang
- 2 gelas air tapis untuk rebus 'stim'

3. Bahan Untuk Sos
- 1/4 biji bawang besar dipotong dadu
- 2 ulas bawang putih dikisar
- 2 sudu besar kicap
- 1 sudu besar cuka
- 1 mangkuk kecil air tapis

4. Barang penyedap
- Mayonis
- Sos Lada Hitam
- Sos Cili

Cara-cara:
1. Masuk air dan kentang dalam kuali
2. Tutup dan stim dengan api besar selama 10 minit.

3. abaikan kentang tadi, kita goreng pula bawang besar

4. Dalam 5 minit masukkan pula bawang putih. Suruh anak ke, suami ke, tolong jaga bawang ni. Goreng sampai keemasan dalam 10 minit jugak la, kalau nak cepat kuning, besarkan api :p

5. Sementara tu, tuangkan susu segar ke dalam serbuk roti. Gaul sampai sebati

6. Tuangkan serbuk roti  (Breadcrumbs) yang dah digaul dengan susu ke dalam daging kisar. Gaul seminit.

 7. Masuk pula telur sebiji. Gaul dua minit

8. Masukkan bawang yang telah keemasan bila digoreng tadi. Dan gaul 2 minit.

9. Renjis serbuk lada sikit

10. Masukkan cukup rasa atau kalau tak ada, boleh masukkan garam dan ajinomoto. Gaul adunan 5 minit

11. Nah kentang dah siap di'stim'kan

12. Belah empat bahagian atau lapan bahagian atau enam bahagian, ikut suka. Tak ada protokol

13. Ambil satu bahagian tadi, bulat-bulatkan dan tepuk cenggini sampai rata

14. Mesti jadi macam ini. Kalau jadi bentuk lain, tak tau la :p

15. Goreng la apa lagi.. sebab nak goreng ni berjanggut juga la. 
Dalam 5 minit kalau api besar, tapi tak elok api besar, guna api sedang, 5 minit.. nanti rasa macam half cook.. best!

16. Sampai la jadi macam ni haaa
17. Dah setel goreng ke tu? Kalau dah setel, jom buat sos dia pula

18. Goreng la bawang

19. Masuk kicap

20. Masuk air tapis

21. Masuk cuka sebagai ganti arak. Kalau nak best, guna cuka kurma, cuka epal. Dah habis dah cuka buah, cuka buatan je ada.

22. Nah tuang atas stik kita tadi.

23. Nak best, buh mayonis

Cadangan hiasan. Nak masuk timun ke, brokoli ke, salad ke, ikut suka hati, tapi macam ni pun dah kenyang sebab kentang adalah makanan asasi di sesetengah negara Eropah

Selamat mencuba!!! Best tau.... rare!

1 comment:

Resipi masakan singgah di sini selalu ya